DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

Parkur

Parkur

Parkúr je skúškou jazdcových schopností a spôsobilosti jazdeckých koní. Dráha na kolbiskku pozostáva z rôznych druhov prekážok. Niektoré z nich sú dvojskoky alebo trojskoky a býva tam aj vodná priekopa. Cieľom jazdca je zaskákať čisto a bezchybne celý parkúr v čo najkratšom čase. Na niektorých parkúrových súťažiach sú aj terénne prekážky.

Olympijské hry: Roku 1900 sa skokové súťaže konali ako súčasť olympijských hier v Paríži. Boli to tri súťaže: "skákanie o cenu" na čas v ktorom zvíťazil Haegeman z Belgicka, skok do diaľky, ktorý vyhral jeho krajan van Langendonk a skok do výšky, v ktorom zvíťazil Gardieres z Francúzska, ktorý hladko preskočil 1,84 m. Ďalším podnetom pre tento šport bolo slávnostné otvorenie Medzinárodnej výstavy koní v Olympii v Londýne roku 1907. Bolo to nádherné divadlo, ktoré sa stalo oporou športu v rokoch medzi dvoma svetovými vojnami. Konali sa tu aj prvé súťaže o Pohár národov.

 

 Stupne parkúru:
ZM - 90cm
Z - 100cm
ZL - 110cm
L - 120cm
S - 130cm
ST - 140cm
T - 150cm
TT - 160cm

Fázy skoku:

1) Nájazd - Nájazd musí byť priamy na stred prekážky v kľudnom tempe cvalu. Koník nesmie na prekážku priam letieť a u mladších koní sa priam vyžaduje kolmý nájazd s väčším oblúkom
2) Odraz - Keď pocítiš, že sa kôň odrazil, vysadni zo sedla. Trupom sa nakloň dopredu a ruky polož zvieraťu na krk. To všetko spolu koňovi uľahčí zdolanie prekážky. Treba dbať na to aby jazdec spolu s koňom sa zosúladil.
3) Vo vzduchu - Nestoj v strmeňoch. Pritlač sa tesne k telu koníka. Keď ucítiš, že kôň natiahol hlavu a krk maximálne dopredu, zľahka pritiahni vôdzky.
4) Dopad - Keď pocítiš, že kôň nohami dopadá na zem, musíš sa zľahka vystrieť. Neopieraj sa však ako pri sede v sedle. V tomto okamihu hmotnosť tvojho tela nesú kolená a členky.
5) Po dopadne je potrebné urobiť ešte zopár cvalových skokov priamo (nie je to však povinnosť)

 

Problémy pri skoku

Keď pri skoku nastanú akékoľvek ťažkosti, treba zachovať predovšetkým chladnú hlavu - pokoj. Problémy môžu nastať zvyčajne následkom oneskoreného alebo naopak predčasného odrazu.

Odmietnutie skoku: Kôň sa však pre prekážkou môže aj zastaviť alebo vybočiť. V takom prípade hovoríme o odmietnutí skoku. Dôvody, prečo sa to stalo sú rozličné. Buď je prekážka neúmerne vysoká, alebo je pre koníka príliš zložitá. Ak kôň odmietne skočiť, snaž sa skok zoblokovať. na prekážku nabiehaj priamo, ale nie príliš rýchlo.

"Mačací" skok: Ak kôň nad prekážkou akoby vydesene vyskočí do výšky (neprekoná ju ladným oblúkom) ide o mačací skok. je to spravidla dôsledok príliš blízkeho odrazu pred prekážkou, najmä pri trochu váhavom kluse. Ak sa chceš takému skoku vyhnúť, musíš vždy náležite upraviť rytmus chodu.

Pád

Každý jazdec niekedy spadne z koňa. Väčšinou preto, že buď on alebo alebo koník stratí rovnováhu. Preto je priam nutné pri jazdení nosiť prilbu a na nohách topánky s hladkou podrážkou. S veľmi vrubkovanou podrážkou by totižto mohla noha ostať pri páde zakliesnená v strmeni čo má katastrofálne následky. Keď spadneš okamžite pusti vôdzky. Inak by ťa kôň mohol ťahať za sebou.

 

Slovo drezúra pochádza s francúzkeho slovesa ,,DRESSER" ktoré znamená vychovávať, cvičiť - a drezúra je v podstate práve to. Je to príprava koňa do výnimočne vysokej úrovne, zahŕňa klasické jazdecké umenie a airs- cviky nad zemou , ktoré tak dobre predvádza španielska jazdecká škola... Tu však najdete len o modernej sútažnej drezúrnej škole.

 

 

 

JAZDECKÉ ÚLOHY
Drezúra zahŕňa všetky stupne jazdectva od tych najjednoduchších až po tie najzložitejšie. Štruktúra drezúrneho sveta je pomerne zložitá, jednoducho povedané však sútaž pozostava z jazdenia predpisanej s
Obrázokérie cvikou, a vo voľnej jazde sa požaduje, aby jazdec predviedol vlastnu zostavu ktora musí obsahovať istý počet cvikov... Pred účasťou na sútaži sa jazdec musí informovať a presne naučiť ktory subor uloh sa požaduje... Niekedy sa povoluje aby vam predčítavač hovoril úlohy, to však môže rozptylovať...

 

 

 

SÚŤAŽ
Keď ste sa už naučili úlohu a vstupujete do súťaže , predObrázok začatím svojej úlohy budete s koňom chodiť po vonkajšom obvode drezúneho obdĺžnika. Rozhodca , ktorý sedí v bode C , vám dá zvončekom pokyn, kedy máte začať svoju úlohu jazdiť. Do obdĺžnika vstúpiťe v bode A a začnete predvádzať úlohu. Rozhodca vám udelí body za každy vykonany cvik a ohodnotí váš celkový štíl, techniku, postavenie, uvoľnenosť a ohybnosť kona atd... V pokročilejších kategóriach je viac než 1 rozhodca, aby sa zabezpečilo spravodlivé hodnotenie.

 

HODNOTENIE
DrezúrnyObrázok obdĺžnik je dookola označený písemnami a pohyby ktoré mate vykonať, su späté týmito písemnami... Takže ak máte prejsť do klusu v bode A a klusáťe prčesne v bode A, môžete získať niekoľko bodou navyše... Každy cvik sa hodntoi bodovaním od 0 do 10, pričom 0 znamená nezvládnuty. 10 sa udeluje len velmi ojedinele . Kôň musí posluchať a reagovať, musí a tiež pohybovať v pred správnym tempom a zhromaždením, s podsadenim zadnych končatín pod telom, pohybovať sa s lahkosťou, kmihom a pružnosťou... Drezúra má byť zakladným kameňom pre skoky, predože kým nedosiahneťe správny spôsob chodu na obdĺžniku a vyžadovanú poslušnosť a pozornosť, nemali by ste sa pokúšať o skakanie..

Obrázok

 

 

 

 

 

Obrázok